Pas på med rentefri afbetaling

I dag har du som forbruger mulighed for at købe stort set alt på afbetaling. Alt fra cykler, opvaskemaskiner, mobiltelefoner, computere til tøj og sko kan erhverves på afbetaling, men der er nogle ting du bør være opmærksom på inden du foretager dit køb. Rentefri afbetaling kan ved første ørenlyd lyde fristende, men ofte ender du med at betale meget mere for det produkt du køber.

Hvad er rentefri afbetaling?

Kort forklaret er rentefri afbetaling en betalingsmetode, der giver forbrugeren mulighed for at betale for et givent produkt gennem månedlige ydelser. Du modtager altså det produkt du køber, men påbegynder først betalingen af produktet efterfølgende. I mange tilfælde kan du selv bestemme, hvor meget du ønsker at afdrage om måneden og hvor lang afbetalingsperioden skal være. Mange webshops forsøger efter bedste evne at lokke forbrugerne med muligheden for rentefri afbetaling, da det jo ret beset lyder som en attraktiv afbetalingsmetode. Det forholder sig dog således, at mange af disse webshops tillægger dit køb et hav af gebyrer og ekstraomkostninger, der ender med at hæve totalbeløbet markant. Læs også: Pristjek: Det billigste mobilabonnement i 2019

Hvad skal jeg være opmærksom på ved rentefri afbetaling?

Som berørt ovenfor vil køb på afbetaling i mange tilfælde være forbundet med ekstraomkostninger. Dette i form af forskellige og til tider skjulte gebyrer. De fleste der vælger rentefri afbetaling som betalingsmetode forventer, at de skal betale produktets reelle pris spredt ud på flere måneder. Dette er dog langt fra altid tilfældet, da mange virksomheder tager et ekstra beløb for at tilbyde dig muligheden for afbetaling. Ekstrabeløbet kan komme i skikkelse af administrationsgebyrer, oprettelsesgebyr, afgifter ved manglende rettidig betaling eller endda i form af installerings- og leveringsomkostninger.      Læs også: Det bør du overveje når du tager et forbrugslån

Køb kontant og undgå renter og gebyrer

Hos forbrugerbasen.dk vil vi til alle tider anbefale, at du ikke gør brug af afbetaling. Selvom ordet i sig selv lyder fristende, så giver ordet ikke helt sandheden. I stedet anbefaler vi, at du sparer penge op hver måned, så du har råd til at betale kontantprisen for det produkt du ønsker.

Seneste artikler